Zawód zarządcy nieruchomości nie wymaga licencji, aczkolwiek jego działania nie są zwolnione od pewnych regulacji prawnych oraz formalności. Każdy zarządca musi pamiętać o wykupieniu obowiązkowego ubezpieczenia OC. Jego brak wiąże się z poważnymi konsekwencjami i możliwością nałożenia kary. Zarządzaniem nieruchomościami często zajmują się małe i średnie przedsiębiorstwa. To właśnie do nich w dużej mierze kierowane są oferty od firm ubezpieczeniowych. Co trzeba wiedzieć o obowiązkowym ubezpieczeniu zarządcy?
Kim jest właściwie zarządca nieruchomości?
Zarządca nieruchomości wykonuje zadania powierzone przez właściciela lokalu. Zarządca dba o utrzymanie wartości nieruchomości, ponadto musi nią efektywnie zarządzać. Do jego najważniejszych obowiązków możemy zaliczyć:
- utrzymanie nieruchomości w dobrym stanie,
- zwiększenie zysków,
- zajmowanie się stanem technicznym obiektu,
- pilnowanie procedur,
- nadzór nad administratorem,
- sporządzanie raportów,
- określanie zasad oraz terminów kontroli,
- ustalenie wydatków związanych z naprawami czy renowacją budynku.
Trzeba dodać, że zarządca nieruchomości prowadzi działalność gospodarczą w zakresie zarządzania obiektami na własne ryzyko, z tego względu wprowadzono ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej dedykowane zarządcom.
Polisa OC dla zarządców- co obejmuje?
Ubezpieczenie zarządcy działa tak jak zwykłe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej. Agencja ubezpieczeniowa wypłaca odszkodowanie osobie trzeciej, która poniosła straty z winy zarządcy. Warto podkreślić, że ochrona obejmuje też skutki niedopatrzenia obowiązków zarządcy. W sytuacji, kiedy zarządca prowadzi działalność za pośrednictwem osób trzecich, które są pod jego nadzorem, wówczas ich czynności także podlegają ochronie polisy.
Ubezpieczenie OC dla zarządców- suma gwarancyjna
A ile wynosi suma gwarancyjna ubezpieczenia? Minimalna suma gwarancyjna polisy jest z góry ustalona. W przypadku jednego zdarzenia, jak i wszelkich zdarzeń, do których doszło w okresie polisy nie dłuższym niż 12 miesięcy, których skutki obejmuje umowa, suma gwarancyjna wynosi równowartość w złotych 50 000 euro. Wskazana suma jest określana przy użyciu kursu średniego euro, ogłoszonego przez NBP po raz pierwszy w roku, w którym została zawarta polisa.
Na co zwrócić uwagę, wybierając polisę dla zarządcy nieruchomości?
Oczywiście, najważniejsza jest suma gwarancyjna, jaką oferuje dana agencja ubezpieczeniowa. Jak już wiadomo, jej minimalna wysokość to 50 tysięcy euro, aczkolwiek taka kwota nie zawsze okazuje się wystarczająca. W przypadku większych szkód, jak i zarządzania znaczną ilością nieruchomości, lepiej zdecydować się na polisę z wyższą sumą gwarancyjną. Niektóre towarzystwa ubezpieczeniowe oferują nam nawet sumę gwarancyjną w wysokości 1,5 miliona euro. Istotną kwestią jest także cena ubezpieczenia, wysokość składki. Jest ona uzależniona od historii ubezpieczeniowej zarządcy oraz wybranej sumy gwarancyjnej. Składka może wynieść od kilkuset do kilku tysięcy złotych.
Obowiązkowe OC zarządcy nieruchomości – przewidywane kary
Pamiętajmy o tym, że ustawodawca może nałożyć na zarządcę nieruchomości karę, jeśli nie wykupi on obowiązkowej polisy OC. W tym wypadku można mówić o niedopełnieniu ustawowego obowiązku, co za tym idzie, należy liczyć się z pewnymi konsekwencjami. Ile wynosi kara za brak ubezpieczenia? Kary wynoszą 14-krotnego do 10-krotnego średniego wynagrodzenia w roku poprzedzającym rok, w którym jako zarządca nieruchomości powinniśmy mieć podpisane ubezpieczenie OC. Wysokość kary zależy też od okresu, przez który wykonywaliśmy swoje obowiązki bez ważnej polisy.
Obowiązkowe ubezpieczenie zarządcy stanowi dla niego ochronę przed możliwymi pomyłkami w pracy i ich konsekwencjami. Warto więc pamiętać, aby w porę je wykupić, nie narażając się tym samym na możliwe kary spowodowane jego brakiem.