Każdy przedsiębiorca, który wykonuje działania usługowe, musi posiadać obowiązkowe ubezpieczenie OC. W tym również te osoby, które planują prowadzić własne biuro rachunkowe. Co obejmuje polisa odpowiedzialności cywilnej dla księgowych? Oto kilka informacji, które powinny być znane wszystkim tym osobom planującym prowadzić księgi rachunkowe na zlecenie innych osób.

Szkody wyrządzone w związku z prowadzoną działalnością

Każdy przedsiębiorca jest pewny tego, że nie będzie w stanie dopuścić się żadnych błędów. Niezależnie od rodzaju wykonywanej działalności. Jednak jak wiele osób zdążyło się już przekonać, w życiu zdarzają się różne sytuacje, które mogą powodować do generowania dodatkowych kosztów. Zamiast płacić za wszystko „z własnej kieszeni”, można polegać na ochronie ubezpieczeniowej, która zawsze zostaje dopasowana przez TU do indywidualnych wymagań przedsiębiorcy. W tym, jeżeli chodzi o biura rachunkowe. Ochroną objęte są szkody, które są wyrządzone w związku z prowadzoną działalnością – niezależnie od tego czy mowa jest o zaniechaniach, czy też o celowym działaniu.

Czy będę w stanie popełnić błąd?

Tak naprawdę nie da się w jednolity sposób odpowiedzieć na to pytanie. Jednak wielu księgowych przyznaje, że ryzyko popełnienia błędu jest wysokie. Wystarczy jeden maleńki błąd w obliczeniach, który może spowodować wygenerowanie dużych kosztów. W tym przypadku klient ma prawo dochodzić swych spraw. Zamiast zamartwiać się tym, skąd wziąć pieniądze na zadośćuczynienie, można zwrócić się do TU, które po rozpatrzeniu wniosku, będzie w stanie wypłacić klientowi takie odszkodowanie. Nie brakuje doświadczonych księgowych, którzy przyznają, że błędy zdarzają się również im. No cóż, obliczenia są niekiedy na tyle skomplikowane, że łatwo o pomyłkę. Posiadane OC jest w stanie sprawić, że każdy księgowy będzie w stanie „spać spokojnie”.

Ustawa o rachunkowości

OC biura rachunkowego jest obowiązkowe! Jeżeli ktoś ma wątpliwości, to powinien zajrzeć do ustawy o rachunkowości z dnia 29 września 1994 roku. To właśnie tam można znaleźć zapisy, które mówią o tym, ze OC jest obowiązkowe. W przypadku jego braku, księgowi mogą liczyć się z karą nałożenia grzywny. Ostatecznością jest kara pozbawienia wolności do roku.

Rozporządzenie, które zostało wydane przez Ministra finansów mówi o tym, że suma ubezpieczenia wynosi 10000 euro. Jeżeli ktoś uznaje, że ta suma jest dla niego zbyt niska i woli mieć większą sumę gwarantowaną, to ma możliwość wykupienia dodatkowej ochrony dla swojego biura rachunkowego. Zostanie ona oficjalnie dopasowana do indywidualnych potrzeb biura rachunkowego.

Zakres ubezpieczenia OC dla biura rachunkowego

Ubezpieczenie OC dedykowane jest dla całego biur rachunkowego. Jeżeli księgowy prowadzi własną firmę i zatrudnia kolejnych pracowników, to ochrona obowiązuje również w przypadku popełnienia błędu przez podwładnych. Nie można jednak pominąć tego, aby sprawdzić czy umowa ubezpieczeniowa faktycznie to obejmuje. Wszystkie zapisy można znaleźć w umowie, która będzie podpisywana z TU.

Osoby, które chcą wiedzieć jaki dokładnie będzie zakres ubezpieczenia OC dla biura rachunkowego, w pierwszej kolejności powinny wczytać się w umowę zanim ta zostanie podpisana. Może się bowiem okazać, że zakres ubezpieczenia OC dla biura rachunkowego w podstawowej formie, nie będzie sprostał oczekiwaniom. Można więc pomyśleć o dodatkowych składkach, które będą w stanie pomóc zapewnić ochronę w przypadku ubezpieczenia czynności doradztwa podatkowego lub nadwyżkowego ubezpieczenia OC dla księgowych.